Ulfborg Skoles Trivselspolitik

Udarbejdet af Elevrådene, Skolebestyrelsen, Personalet og Ledelsen oktober 2025.

  • når man tør være sig selv
  • når man har lyst til at lære
  • når man føler sig som en del af et forpligtende fællesskab
  • at man over tid gentagne gange bliver udsat for negative handlinger fra én eller flere personer.
  • at det kan foregå fysisk, psykisk, face-to-face og/eller i den virtuelle verden (sociale medier).
  • at to eller flere elever oplever sammenstød eller uoverensstemmelser.
  • Fordi vi vil have en skole, hvor alle børn og voksne trives og i fællesskab samarbejder om at leve op til vores værdigrundlag: 

Ulfborg Skole er et forpligtende læringsfællesskab præget af ansvar og respekt for

forskellighed. Alle anses for ligeværdige, også når de ikke er ligestillede. Med dette
sigte arbejder vi for at skabe deltagelsesmuligheder for alle gennem en anerkendende
tilgang, hvor mennesker mødes med seriøsitet, forventninger og nærvær.

  • Vi gennemfører hvert år Den Nationale Trivselsmåling og følger systematisk op og handler på de indkomne data.
  • Vi prioriterer samarbejde mellem venskabsklasser og almen/styrke for at normalisere, at vi er forskellige men ligeværdige.
  • Vi sætter i det daglige fokus på den enkeltes såvel som klassefællesskabets trivsel. 
  • Vi afholder elevsamtaler forud for skole/hjem-samtaler.
  • Vi sætter til skole/hjem-samtalerne fokus på barnets trivsel.
  • Vi gennemfører efter behov trivselsundersøgelser i de enkelte klasser.
  • Vi samarbejder tæt om overgangen fra børnehaven til skolen med fokus på elevernes trivsel.
  • Vi samarbejder omkring hver enkelt elevs sociale og faglige udvikling bla. gennem meddelelsesbøger.
  • Vi har fokus på elevernes sprog og griber ind, når vi hører elever bruge et ikke-acceptabelt sprog. Vi inddrager forældrene ved behov for særligt sprogligt fokus.
  • Vi arbejder for at lære eleverne at tage hensyn til hinanden og rumme hinandens forskelligheder.
  1. Det pædagogiske personale tager en samtale med eleven.
  2. Forældrene inddrages evt. ved samtale.
  3. Der tages hånd om klassen og evt. problemer. Relevante personaler inddrages.
  4. Eleven kan gøre brug af trivselslæreren på trivselskontoret.
  5. Eleven i mistrivsel drøftes efter samtykke fra forældrene på skolens refleksionsmøde.
  6. Ledelsen, AKT-vejleder eller trivselslærer inddrages.
  7. Videncenter Børn og Unge kontaktes og inddrages.
  8. Øvrige ressourcepersoner kontaktes og inddrages.

(Det pædagogiske personale på skolen vurderer, om punkt 1 eller 2 skal være den første handling.)

  • Det er personalets ansvar at gribe ind og hurtigst muligt afholde en samtale med den elev, som bliver forulempet, så omfanget bliver afdækket. Klasselæreren kontaktes og er ansvarlig for det videre forløb.
  • Klasselæreren tager hurtigst muligt en grundig samtale med de implicerede parter.
  • Klasselæreren og teamet omkring klassen tager kontakt til forældrene til de relevante parter, således at disse får medansvar i at stoppe konflikten/mobningen.
  • Ledelsen skal orienteres og evt. inddrages. Handleplan, konsekvens og strategi udarbejdes af ledelsen og det ansvarlige personale. Det besluttes om eventuelle ressourcepersoner skal inddrages.
  • Klasselæreren og teamet omkring klassen er ansvarlige for at arbejde med den samlede klasse om problemet.
  • Ved at vise forældrene, at de er velkomne på skolen.
  • Ved at gøre det klart, at den gode trivsel på skolen er alles ansvar, og mistrivsel kun kan rettes ved at være åben om det.
  • Ved at forældre trygt kan komme til skolen med deres bekymringer.
  • Ved at oplyse forældrene om, at vi generelt har fokus på forebyggelse af skolefravær og mistrivsel – og at det kræver en fælles indsats.
  • Ved at gøre det attraktivt for forældrene at møde op til arrangementer på skolen.
  1. Retter henvendelse til klasselæreren/teamet omkring klassen.
  2. Der kan også rettes henvendelse til skolens ledelse.

Se endvidere Trivselsråd